Från  2007-11-22 till 2010-01-14

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade elever:

 

Klass 8 - Han har läst modersmål hemma i 3 år med hjälp av sin mamma. Perfekt i persiska i alla delar. Läser farsi en timme om dagen året runt. Trivs med gamla och moderna iransk literatur.


Klass 3 - Han har läst farsi från förskolan till nu. En timme om dagen året runt i 3 år. Får undervisningen från sin mamma. Kunnig att prata och skriva farsi felfri.


Jag vill nominera en modersmålselev till året 2008.
Hon heter OA går andra året på naturprogram gymnasiet skolan i Västervik.
Jag har haft henne som elev ända sen hon var 6år.
Hon var och är en mycket duktig elev, som kan läsa skön litteratur, skriva på arabiska på Gymnasiet nivå, tala framför en grupp och översätta texter från svenska till arabiska och tvärtom.
Hon är engagerad och uppmuntrar andra elever att vara med på olika aktiviteter i skolan. Hon läste aldrig arabiska på någon annan lektion än på sina modersmål lektioner.
Hon är en bra förebild till andra elever eftersom hon utnyttjar hemspråk timmarna för att få så bra kunskap som möjligt vilket hon lyckades med bra. Hon är även duktig i alla sina andra ämnen.
Hon är verkligen värde att bli årets modersmålselev.


Klass: 8
skola: Internationella Engelska Skolan i Enskede
Eleven kan läsa, skriva, förstå och prata på arabiska. Hon kan även översätta olika texter från arabiska till svenska och vice versa.


Jag vill motivera QA för att hon är ambitiös och jätte duktig på modersmålet samt alla andra ämnen i skolan. Förrutom det är hon även en glädjespridande person som alltid är trevlig och hjälpsam mot alla.


S har svenska som sitt modersmål. Hon började läsa samiska vid ca 20 års ålder. Men mycket arbete bakom talar hon idag lulesamiska. Hon är ett gott föredöme för andra ungdomar att det går att lära sig ett språk som är hotat att dö ut.


K.M. är motiverad,inresserad av ämnet modersmål,ansvarar för eget lärande,fungerar som stöd för andra elever,som god förebild.


En väldigt engagerad elev. Visar stort intresse för modersmål och kultur. Genom att komma med förslag om hur en temma ska göras och hur samarbetet ska ske inom gruppen S har gjort att intresset för modersmål hos andra i hennes grupp blivit enormt , något som resultaten visar tydligt.


S är väldigt duktigt och har blivit stoltare som person och som rom, sen modermålsundervisningen i romani har börjat i Trollhättan för ungeför 6 år sedan. Idag är hon väldig duktig elev i modersmål romani, deltar med glädje i undervisningen.


E är duktig, och stolt modersmålselev i romani.Har respekt för andra språk, tycker om att skriva läsa och utförska romska språket.


Hon är mycket dåktig och är aldrig borta från Dari lektionen.och efter några prov fått hon MVG betyg.


jag tycker att g är en duktigt tjej hon kan läsa kurdiska jätte bra och jag tycker att hon ska få priset för att hon är en bra och en duktig tjej.och hon sköter verkligen bra sit arbete.


Hej!jag heter R och jag bor i strängnäs.. Jag är 15 år och jag röstar på en tjejsom heter H, hon är 13 år och bor i strängnäs:D .. Jag valdee henne för att jag tyckeer att hon är en braa person och hjälper miig med kurdiskaa , för at jag kan intee så mycket kurdistan.. När vi har kurdiska då hjälper hon mig med deet. Hon är en braa och duktig tjej .. nu håller vi på med :xwendnewei chiroki masi pelke zerne.. vi har gjort mycket grejer vi har läst:roj bash 1_2_3 dilan och pitekanm..hejdå jag har röstat nu hoppas att hon VINNER:D<3


Jag tycker att denna Elev bör få priset för att hon kämpar sådant under kurdiska-lektionerna. Hon är en mycket duktig elev, M fokuserar och jobbar väldigt mycket under lektionstid. M är en väldigt mycket aktiv tjej, när det gäller kurdiska-lektioner. M hjälper även andra elever, som har lite svårt för lässvårigheter. Tillsammans har vi alla roligt under lektions-tid. Darför bör M få priset, för hon är en väldigt god kamrat, hon är ambitiös. Hon tar också hansyn till sina kamrater och visar dom god respekt till eleverna och även läraren. Hon jobbar helt lysande, och gör det snyggt. M tar med sig det material som behövs under lektionstid, hon är också alltid förbredd för prov&läxor.


heej. Jag läser kurdiska och det är jättekul och jag tycker jag är bra på det och jag är tyst på lektion och lyssnar på läraren.Vi jobbar meed dom här bökerna,Rojbash och Dilan


Jag tycker att L bör få priset för att hon är en sån dukitg och ambitiös elev. Hon lyckas verkligen med det hon vill.Hon jobbar hårdare än någon annan på kurdiska lektionerna. Hon är med under lektions-tid och utnyttjar tiden väl. Hon har med sig det material hon behöver till lektionen. Hon är god elev, och tar hänsyn till sina kamrater, och visar dom god respekt. Hon gör det läraren ber om. Hon kommer aldrig sent till lektionerna och h¨åller reda på tiden. L har en mycket god koncentration och bra fokus på det hon gör under lektions tid.Hon har bra läsning, och mycket god skrivning. Hon har också en mycket bra fantasti, när vi ska skriva en berättelse eller en dikt, så är hon bäst på det i hela gruppen. För hon vet vad det handlar om, dom flesta skriver bara en enkel berättälse utan mening. Men L kan det här och vet verkligen vad det handlar om. L har en jätte bra mattematik också, kan gångertabellen, addition,subtration och divition helt på kurdiska. Hon läser dikter med invelelse. Hon lyssnar också mycket på kurdiska på Sveriges-Radio, och den kanalen heter Zayala. När l var i Kurdistan sommaren 2007, så hon tog med sig böcker på kurdiska, tillexempel; nya alfabetet på kurdiska,tavan och många många fler som hon har ställt på en hylla hemma. Och dom böckerna läser hon oftast,och där med kollar hon på mest kurdiska kanaler på tv:n, tillexempel; KurdsatTV, KurdistanTv,NewrozTv, och RojTv, och läser nyheter på kurdiska på nätet. Jag tycker att L definnitft borde få priset, hon förtjänar det. Hon jobbar stenhårt. Hon har målat bilder på kurdiska.Hon hjälper andra elver också i gruppen.


L ska få priset på det här, för hon har jobbar jätte bra under alla lektioner, och hjälper oss alla andra också. L är en mycket bra elev och tar alltid studieuppgifterna på allvar.Hon sköter läxor och är förbredd inför prov och läxor. Hon lyckas ALLTID på diktamen och prov, och läxor. Hon får högt betyg på kurdiska-sorani. Hon kämpar verkligen under alla kurdiska-lektioner och tar tiden på allvar, genom att bara göra det som läraren ber om. L visar god hänsyn och respket till elever och läraren,hon är duktig och sköter bäst i hela gruppen. det går inte och skriva i ord. l är en mycket ambitiös,och trevlig elev. hon är GULD. när ma ska skriva en berätellse eller dikt så tycker jag att hon är den enda som kan göra det på RÄTT och TYDLIGT sätt. hon vet vad det här med dikt betyder, att det ej ska behöva rimma och så. Hon är god läsare,med bra skrivning(jag är inte ensam om det)L förtjänar verkligen detta pris, jag LOVAR.


Jag har en elev som vill nominera henne tills årtsmodersmålselev. Hon heter N M. Jag tycker att hon är duktig elev,hon läste albanska med mig redan hon var 6åring. Just nu går hon klass 8 på hogstaditskolan. Hon kan läsa och skriva på albanska på samma nivå som elever läser i hemlandet i samma klass. Hon föds här Sverige och läste albaniska bara på hemspråk.


Hennes föräldrar pratar kurdiska hemma men familjen tittar på turkiska kanaler. När N började på modersmålet, kunde hon bara några få ord. Men hon lär sig väldigt snabb och hon är alltid glad och vill lära sig alltid. Nu är hon väldigt duktig att förstå och prata. Om jag blir försenad eller inte kan gå dit då frågar hon alltid varför var jag försenad eller inte har kommit. Hon saknar denna timmen som vi är tillsammans och tränar språket på olika sätt. Kort sagt duktig och glad flicka som aldrig säger att hon har tråkigt på modersmåls timmen.


Hon är en flitig elev som har jobbat i många år med sitt modersmål och jag som lärare vi uppmuntar våra romska tjejer komma våga fram och vara stolta över sig själva, jag tror att hon är en bra elev som kan mycket mer.


D är en jätte duktigt elev som har läst flera år modersmål, han är duktig på de andra ämne också och jag tror att han kommer och på ett bra sätt att ändra de fördomar som finns om romer. Man vissar sina goda sidor genom sin skola och kunskap.


Han är född i Sverige, han är duktig o engagerar sig o är ambijös o kan skriva, läsa, uttrycka sig, förstå tal o skrift o dealekter väldigt bra på sitt modersmål, dessutom så kan han tala inför en grupp och redovisa en större arabisk sagobok. jag har jobbat i drygt 8 år och har haft varje år minst 35 elever varje år men aldrig haft någon infödd som kommer i närheten av hans kapacitet.


K går i ak7. hon född i sverige. hon kan prata arabiska flyttande.hon kan läsa och skriva nästan felfritt.hon har bra nivå som är lika bra med eleverna som går i samma klass i hennes hemland syria.hon kan skriva egna sagor och berättelser. hon kan läsa för åldern anpassad texter ur skönlitteratur, tidningar och faktaböcker reflektera och relaterna till egna erfarenheter. hon kan översätta texter från arabiska till svenska. hon har ganska bra omfattande ordförråd. hon har bra kunskaper om hennes egna kulture och sitt kulturarv. hon har goda kunskaper om likheter och skillnader mellan den egna och den svenska kulturen. hon är väldigt ambitiös och duktig och hon gör mer än jag kräver. hon vill utveckla sig mer och mer. hon har bra kunskaper i arabiska gramatik. hon skolkar aldrig från modersmållektion och tar modersmålämmne på allvar precis som alla andra ämne.hon har stor respekt båda tii läraren och eleverna. för mig hon är idolelev.


jaG TYCKER N FÖR ATT HON Ä


för hon är duktig.Hon kan läsa skriva och lysnar på vad man säger hon är också snäll.


för hon kan 3 språk engelska svenska och arabiska. hon kan läsa stava och är snäll och lysnar.


Denna elev är mycket ambitiös och flitig. Hon har hjälpt mig med att läsa, skriva och uttala rätt samt att lära mig svåra ord på mitt modersmål. På detta sätt har jag nu utvecklat mig jätte mycket och hoppas nu på ett bra betyg.


Hon är en jätte flitig och duktig elev och dessutom har hon varierande kunskaper i alla områden.


Den här eleven är inte bara duktig i hemspråk utan hon har jätte bra betyg i övrigt. Jag ger henne denna röst för att hon är respektfull och hon har inte glömt sin kultur.


M är född i Sverige. Hon har läst modersmålsmål under alla skolåren. M och familjen pratar Kantonessiska som är en dialekt i Kina. Hon kan det flytande. Hon lär sig att skriva kinesiska tecken. Hon kan skriva en uppsats på egen hand. Jag som lärare vet hur svart det är att kommaihåg alla tecken. Dessutom lär hon sig också att prata rikskinesiska. I Kina finns det många dialekter, vi använder samma skrift språk men uttalar olika. Man bör kunna rikskinesiska eftersom det är det som är officiell språk i Kina. M lär sig att prata rikskinesiska på eget initiativ. Det bevisar att hon har lagt mycket tid och kraft på modersmålet.


Aktiv,ambitios,gör sit bästa,intiativ rik,intresserad,koncentrerad,vetgirig!


Z S har bred erfaranhet. han är väldigt planerade person. han kan verkligen lära ut det som vi behöver. jag väljar Z S årets bästa lärare.


han trevlig och jobbar mycket bra,han delta aktivt i diskussioneroch redovisa att han är interresera mycket för språket , historia, och våra traditioner.


Idag pratade jag med två andra modersmålslärare om L som är en väldigt ambitiös, duktig och ansvarsfull modersmålselev. De två modersmålslärare känner igen henne och har samma uppfattning som jag om henne. Hon är född i Sverige och har en persisk mor och en svensk far. Trots att hon inte har haft samma möjlighet som andra elever, har hon lärt sig persiskan mycket bättre än några andra. Hon är väldigt flitig och kan samarbeta mycket väl med andra elever. Hon uppmuntrar sina skolkamrater att läsa sina modersmål. Hon har bra disciplin. Hennes persiska är perfekt.


M är född i Sverige.hon har fått modersmålundervisning bara i skolan men hon behärska arabiskaspråket bra. hon har börjat läsa litteratur till kände arabiska författare på arabiska t.ex Najeeb Mahffos och andra. hon kommer på rasten till mig för att diaskutera våra kultur och traditioner. hon skriver dikt och korta sagor på arbiska. jag tycker att henneskunskap i arabiska är fantastik.


Den här tjejen är 17 år gammal, har bott i Sverige i 16 år men kan sitt modersmål albanska helt flytande. Hon kämpar hårt och försöker lära sig något nytt varje gång på lektionerna. Hon är verkligen en inspiration till andra elever.


N M är en exemplariskt bra elev: Hon läser bosniska sedan åk.1, både i den sk.ordinarieskolan och i den sk. Bosnisk tilläggsskola som oftast är på hennes fritid. N har tävlat i fyra skolämnen se senaste fyra skolår och vunnit första plats varje år. på grund av sina goda resultat har hon åkt till hemlandet i de senaste tre åren. N utsågs av sina lärare till en av de bästa elevrna i sin generation förra skolåret. N är ansvarig och mycket målmedveten elev. Hon är seriös, hjälpsam och kamratlig och därför omtyckt bland sina skolkompisar och bland de vuxna. N är också mångsidig och fullt sysselsatt på sin fritid, mest i iddroten.


Hon har bott i Sverige i hela sitt liv men pratar sitt modersmål flytande. Hon kan både läsa och skriv på albanska och det är en väldigt hög nivå på det hon skriver. Hon har gått på albanska 1 gång per vecka ända sedan hon började första klass. Hon försöker alltid lära sig något nytt.


Hon har bott i Sverige i hela sitt liv men kan sitt modersmål lika bra som någon annan i hennes ålder som bor i hennes hemland. Hon läser och skriver perfekt. Hon går alltid på lektionerna och är en väldigt ambitiös elev som alltid försöker lära sig något nytt men hjälper även andra elever. Hon är verkligen någon att se upp till.


Jag har en elev som vill nominera till årets modersmåls elev. Hon heter Q A. Q verkligen förtjänar priset pga. hon är en duktig elev i albanska och i alla andra ämne. Hon är en bra kompis och en bra förebild för alla i skolan. Jag tycker att hon är duktig elev. Hon kan läsa och skriva på albanska på samma nivå som elever som läser i hemlandet i samma klass. Jag har haft henne som elev från f. klass. Under minna 13 år som lärare jag har haft och har många elever, men jag nominerar henne PGA. HON VERKLIGEN FÖRTJÄNAR DET HÄR PRISET! R S


Han är född i Sverige intresserade av modersmålet sköter sina läxor inte missa en enda lektion jätte duktig klagar aldrig om något.


Han är född i Sverige intresserad av modersmålet sköter bra sina läxar klagar aldrig om något missar inte en enda lektion jätte duktig


Hon är aktiv,ambitios,gör sit bästa,intiativ rik,intresserad,koncentrerad


Jag skulle vilja nominera mina två elever, systrarna A och N B från Borlänge. Båda flickor är väldigt noggranna, ordentliga, arbetsamma och plikttrogna. De har aldrig glömt att göra läxor eller komma till lektionen. Deras skrivhäften och hemuppgifter är som rika, vackra album. Jag är väldigt imponerad över deras arbete redan från den första lektionen och är övertygad att de borde erhålla årets pris för modersmålselever.

 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade lärare:

 

Jag vill nominera alla modersmålslärare som är timanställda i små eller mellanstora svenska kommuner. De som gör ett fantastiskt arbete både som modersmålslärare och som studiehandledare trots sina dåliga anställningsvillkor och ovisshet om fortsatt anställning. De som inte vågar fråga, för att om man ställer för många frågor kan det tolkas som att man inte litar på skolledningen. De som inte kan höja sin kompetens därför att kommunerna inte vill betala för den arbetstiden. De som inte har egen stol på skolor de besöker, för att inte tala om något skrivbord. De som kommer till skolor med stora och tunga väskor för de måste ha sitt arbetsmaterial med. De som dricker sitt kaffe ur termosar på vägen till lektioner; de har inga kafferaster, deras schema måste vara mycket kompakt, annars övergår deras arbetstid den gräns som rektorn har bestämt. De som får sina elever att komma till lektioner i modersmål. De som får sina elevers föräldrar förtroende. Jag är inte en av dem, men jag vet att de finns. Hur många? Fem eller femton eller kanske hundra.


Systrarna N har under två års tid arbetat fram det första läromedlet i meänkieli som nu utgivits i bokform. De har delat på en projekttjänst i kommunen som bekostats av minoritetspengar men en stor del av tiden med boken är idéellt arbete. Många kvällar och helger har lagts ner på detta stora arbete. Den stora utmaningen har ju varit det rent språkliga arbetet då meänkieli ännu inte har standardiserats.Illustrationerna och det typiska och traditionella för Tornedalen går som en röd tråd genom boken. Läromedlet är efterlängtat på skolorna och intresset har varit stort. Den första upplagan på 700 ex var slutsåld innan den hunnit marknadsföras och nu är en andra upplaga tryckt på 1000 ex. De tre systrarna arbetar/har arbetat som lärare i meänkieli och andra språk och ämnen.
 


Jag som högstadielärare och föräldrar vill nominera en modersmålslärare
till årets modersmålslärare 2008. Han heter M S. M S har jobbat som modersmålslärare i arabiska sedan 1989 i Västervikskommun.
Jag som lärare tycker att Mustafa är engagerad och kunnig på undervisningen. M S är en samlande kraft när det gäller hemspråklärararena, är kunnig på data och bistår andra med information och material.
Han gör också eget pedagogiskt läromedel, då det ofta är svårt att hitta läromedel på arabiska som passar till eleverna som bor i ett modern samhälle. Han har en stor social insikt om värdet att leva i två kulturer. Skulle hans insikt få råda skulle aldrig konflikter mellan olika nationaliteter förekomma. Det är tankar som han ger till sina elever, samtidigt som han undervisar.
Det märke på hans elever i skolan. Han är värde som årets modersmålslärare 2008 tycker jag .


Hon har kämpat för att lära sig lulesamiska och har lärt sig så att hon kan tala. Efter det började hon undervisa i lulesamiska vid Samiskt utbildningscenter i Jokkmokk. Hon la ned mycket tid för att själv göra material till undervisning samt ordnade hon samiska språkbad utanför skolan.


Han är en "LÄRARE" i den verklige meningen.Han brinner för sitt jobb,och han är en bra förebild.Han ägnar sin tid åt sina elever och deras framtid.Om det händer någonting med hans elever är det han som ger dem goda råd.Han har skrivit mycket bra studiematterial och han är aktiv med sina elever inom musik,teater,kör och poesi.Han är grundare till vår afghanskförening.Han engagerar sig i alla kulturaktiviteter oavsett svårigheter.Han är spindeln i nätet;det är bara han som kan samla in alla afghaner i en församling med deras olikheter och deras olika idéer.Hos honom är alla lika värda och alla afghaner är medvetna om det.Han ger trygghet till både barn och vuxna.


jag att hon jätte duktig och snäll person samarbeta på ett bra set med färaldrar och med barn, integrera våra barn på både kolturer svenska och albanska.lär dom myket på språk historia , religion och svenska samhellet.


jag tycker forst hon en kompetent person ,en behorig lärare me ett lång erfarenhet, såm lär vora barnom sinakulturellabakgrund,traditioner,religion ,historia,folk och land.


jag tycker hon jätte duktig me ettbra erfarenhet vi e jätte glada som har ettsont modersmålärare.


Ett ordspråk på arabiska säger: Den som lär mig en bokstav, då blir jag för honom en slav. Därför vill jag rekommendera och nominera M M som årets modersmållärare på arabiska och assyriska. När jag utbildade mig som modersmålslärare i Stockholms lärarhögskola, var jag en praktikant hos honom för lite mer än tre månader och jag lärde mig mycket av hans stora erfarenhet och breda kunskap i båda språken. Efteråt fick jag tjänsten i samma rektorsområde som honom på låg- och mellanstadiet. Under mina tjugo års arbete har jag fått mycket hjälp och råd, och även många modersmålslärare i våran kommun. M M är en känd pedagog, författare, poet och översättare på arabiska, assyriska och svenska. Han har jobbat som lärare i hemlandet på arabiska i flera år samt publicerat hundratals artiklar och dikter med många intervjuer i olika tidningar och tidskrifter samt utgivit flera böcker. Hans namn är igenkänt både i hemlandet och i Sverige. Bland annat har hans namn nämnts i flera bibliografiböcker. I Sverige har han engagerat sig hårt till att utveckla undervisningsmetoder genom hans publicerade läromedel sedan 1985 som används än idag i många Europeiska länder och även i Australien och USA. Hans läromedel stimulerar många skolor och föreningar att bjuda honom för att föreläsa i olika språkkonferenser, även i tema modersmål på arabiska. Tre viktiga och positiva punkter jag märkte hos honom. 1. Aktiv, intelligent, ambitiös och arbetsam på objektivitet och tacklat sätt. 2. Attraktiv i undervisning och alltid uppmuntrar lärarna och eleverna att förbättra sig med nya metoder för inlärning. En del av hans elever har blivit läkare, ingenjörer, lärare mm på grund av hans omtanke, intresse och motivation. 3. Han arbetar på ett professionellt sätt att hjälpa och stödja sina kollegor inom sitt uppdrag som förtroendeombud i lärarförbundet i kommunen över 25 år. Slutligen vill jag säga att man behöver flera sidor att beskriva och framföra M:s viktiga insatser och medverkande i olika språkområde t ex skola, kulturella, sociala och litterera mm. Jag tycker med många kollegor och elever att han är den rätta person att uppskattas med priset av ”årets modersmålslärare” efter 30 års arbete som lärare i Sverige med invandrare och svenskar. 4. M M han har granskat min bok (Trafikboken på Arabiska) S W


Hon arabetar för att ge elverna kunskaper om sitt hemlandet och den nya landet kultur- Sverige Henns mål är att eleverna ska kunna flera språkiga individer och kunna ha stark självkänslar i sitt gammla språk .Eleverna ska känna stolthet i sin kultu. Hon vill att eleverna ska ha respekt för andra människor.


Jag tycker att hon ger en bild av hur en arabiska lärar-kvinna ska vara mot sina elever. Ge trygghet för oroliga elever som har haft svårt på vägen till Sverige. Henns viktiga mål är att eleverna ska känna sig trygga, stolta respekt för människor. Att eleverna ska lära sig sitt språk och de ska vara flera språk individer med mång kultur Hon sammarbetar med andra lärar för att de ska kunna förstå den arabiska kultur. Hon är inte rädd att vara med och lösa konflikter.


Jag tycker att henes viktiga mål är att eleverna ska känna sig tryga,stolta i den svenska samhälet.Att eleverna ska lära sig språk och de ska varaflera språk individer med mång kultur.


Hon förklara bra,


Jag tycker att hon lär oss bra.Hon försöker göra sitt bästa för att lära oss hon är en snäll och glad lärare :)


Jag tycker hon gör sin bästa för att lära oss Arabiska.


Jag tycker att hon gör sin bästa för att lära oss.


Jag satt och surfade lite på skolutvecklingens hemsida och hittade det här med nominering. Jag arbetar som barnskötare och studerar på högskolan till förskolelärare. Vid mina studier på högskolan har jag fått mycket hjälp av modersmålsläraren M M som har skrivit en del barnböcker på flera språk. Jag har nämligen arbetat på en förskola, där majoriteten till stor del varit barn med utländsk bakgrund. Har även läst en del om honom, hur han engagerar sig i språkutvecklingen bland barn och ungdomar. Jag vill härmed nominera M M


Han är utbildat lärare


han är erfarna lärare


Han är snäl lärare


Han duktig och snäll


För att han har hjälpt oss mycket . Också med svårigheterna i läxor.


Han lär oss bra saker .. om kultur relgion .. och massa saker ..


Han lär oss Pashto och många saker.....


han är det bästa lärare som finns. han lär barnet på ett jätte bra sätt och kan utveckla sig jätte bra så att barent kan förstå bra.


Han är bäst lärare i hella värden.


jag tycker att g kommer att få priset för hon e en duktigt tjej och hon sköter sit arbete väldigt bra.


hej.jag tycker w är jättebra för att han sköter sitt job och meen som är fel meed han är att han stresar för mycket meen han hjälper oss bra hoppas jag vinner deta pris snälla:D låt mig vinna för att jag är fattig snälla låt mig vinna:D


Jag tycker att W borde få detta pris, han förtjänar det. Han är en mycket god läare som tar hänsyn till sina elever och visar dom god respekt. Han kämpar väldigt mycket för att vi ska lära oss, även om det atr en väldans tid, han försöker om och om igen. Har kämpar verkligen, inte abra för oss 8 elever, utan även också för alla andra elver i alla andra skolor i Strängnäs kommun. Han lär ut elver i 6 skolor. Vi får all material vi behöver, som tillexmepel alla böcker vi behöver för att kunan lära oss. Vi har haft, Pitekanm, Roj Bash, och Dilan. Jag och även 4 elever till hade svårt för läsning och skrivningen, men tack vare W har vi kunnat få lära oss väldigt mycket. Även om det tog en massa tid för mig och dom 3 andra elverna att lära oss, så har han verkligen lyckats. För jag och 3 till har lärt oss väldigt mycket. Vi tackar honom för det. Han är en otroligt bra lärare och lyckas med det han vill lyckas med. Han gör sitt jobb på ett speciellt sätt, och verkligen bra.


Jag tycker att w borde få detta pris, därför att han verkligen vill att vi ska lära oss. Han gör verkligen allt, och han kämpar mer än någon annan lärare.W är en mycket duktig lärare som tar saker på allvar. Han ger oss inte bara en massa papper med texter eller frågor, han ger oss böcker,skrivhäften,läsböcker, och allt det material som behövs för att vi ska lära oss kurdiska. Han visar respekt mot sina elever. Han visar oss filmer, vi lär oss att spela instrument fast på kurdiska, han tar ner oss till datasalen och visar oss hemsidor på kurdiska där vi lär oss. Han beställer spel,kurdiska böcker,filmer till oss elever. Han är verkligen en mycket god lärare med god hänsyn till oss elever. Han tar hand oss och har väldigt,väldigt bra ansvar för oss också. W förtjänar absolut detta pris. Han undervisar i 6 skolor, i modelrmål kurdiska och arabiska, i hela Strängnäs Kommun, och jobbar stenhårt för att eleverna ska lära sig. W läser även böcker för oss, och gör sitt bästa för att vi ska lära oss. Han hade 2-3 elever som hade svårt med skrivningen och läsningen, men han lyckades lära dom att både skriva och läsa ren kurdiska på en ganska kort tid. Han prövade med alla metoder, och det fungerade skit bra till slut. Han har roliga timmen för oss på kurdiska. Så SNÄLLA ni, ge han priset!! han förtjänar det.


För han är jätte snäll. Han häjlper oss med alla ämnen och läxor som vi har i skolan.


han är angegerad, jobbar med barn 7-16. han har kompetens, han är språkkunnig på flera språk, otroligt duktig på att integrera nyankomna elever i det svenska samhället, han är kontakt person mellan skolan o föräldrar med utlänskbakgrund, tolkar, översätter, integrationsvägledar, han är väldigt omtyckt bland båda invandrare&svenskar bland barnen och vuxna. ni kan läsa Nerikes Allehanda 2008.01.14 (sydnärkes sidan) där kan ni höra vad eleverna tycker om han och hur viktigt hans roll är. om det finns en modersmålslärare i Sverige som brinner för barnens språk och integrering i Sverige så är det väl han tycker jag som har jobbat med honom i 8 år.


han e bra för att han ger inte svåra läxor.


min hemspråks lärarä e en bra hemspråks lärare för att han är snäll och han hälper meg myket han har lärt meg att läsa.


Han är hjälp samme. När jag behöver hjälp så höjer jag haden och väntar lite så kommer han och hjälper mig och han förklarar bara jag fattar när han förklarar.


Min modersmål lärare är bra på matte hjälper till med mycket min plugg och hjälper med anat också även utan för skola. vi har bra kontakt med varandra även utan för skolan. ustad z är en bra lärare honom kan man prata om visa saker som man inte kan prata med foräldrar om. för det mesta bruckar jag vara kvar efter min lektion och pratar med han om visa saker . // u


Jag tycker att min modersmårlärare är jätte bra och han förklarar allt som vi förstår inte och han förklarar tills vi förstår... Jag tycker att det e bra att ha en modersmållärare i skolan


Z är bra lärare han undervisar jätte bra pahsto språket....


Hon arbetar för att ge eleverna kunskaper om sitt hemlandet och den nya landet kultur- Sverige Hennes mål är att eleverna ska kunna flera språkiga individer och kunna ha stark självkänsla i sitt gamla språk .Eleverna ska känna stolthet i sin kultur. Hon vill att eleverna ska ha respekt för andra människor.


Jag tycker att hon ger en bild av hur en arabiska lärar-kvinna ska vara mot sina elever. Ge trygghet för oroliga elever som har haft svårt på vägen till Sverige. Henns viktiga mål är att eleverna ska känna sig trygga, stolta respekt för människor. Att eleverna ska lära sig sitt språk och de ska vara flera språk individer med mång kultur Hon sammarbetar med andra lärar för att de ska kunna förstå den arabiska kultur. Hon är inte rädd att vara med och lösa konflikter.


Jag tycker att henes viktiga mål är att eleverna ska känna sig tryga,stolta i den svenska samhälet.Att eleverna ska lära sig språk och de ska varaflera språk individer med mång kultur.


Hon förklara bra,


Jag tycker att hon lär oss bra.Hon försöker göra sitt bästa för att lära oss hon är en snäll och glad lärare :)


Jag tycker hon gör sin bästa för att lära oss Arabiska.


Jag tycker att hon gör sin bästa för att lära oss.


Jag satt och surfade lite på skolutvecklingens hemsida och hittade det här med nominering. Jag arbetar som barnskötare och studerar på högskolan till förskolelärare. Vid mina studier på högskolan har jag fått mycket hjälp av modersmålsläraren M M som har skrivit en del barnböcker på flera språk. Jag har nämligen arbetat på en förskola, där majoriteten till stor del varit barn med utländsk bakgrund. Har även läst en del om honom, hur han engagerar sig i språkutvecklingen bland barn och ungdomar. Jag vill härmed nominera M M


S- Han är utbildat lärare


S-han är erfarna lärare


Han är snäl lärare


Han duktig och snäll


För att han har hjälpt oss mycket . Också med svårigheterna i läxor.


Han lär oss bra saker .. om kultur relgion .. och massa saker ..


Han lär oss Pashto och många saker.....


han är det bästa lärare som finns. han lär barnet på ett jätte bra sätt och kan utveckla sig jätte bra så att barent kan förstå bra.


Han är bäst lärare i hella värden.


jag tycker att g kommer att få priset för hon e en duktigt tjej och hon sköter sit arbete väldigt bra.


hej.jag tycker w är jättebra för att han sköter sitt job och meen som är fel meed han är att han stresar för mycket meen han hjälper oss bra hoppas jag vinner deta pris snälla:D låt mig vinna för att jag är fattig snälla låt mig vinna:D


Jag tycker att W borde få detta pris, han förtjänar det. Han är en mycket god läare som tar hänsyn till sina elever och visar dom god respekt. Han kämpar väldigt mycket för att vi ska lära oss, även om det atr en väldans tid, han försöker om och om igen. Har kämpar verkligen, inte abra för oss 8 elever, utan även också för alla andra elver i alla andra skolor i Strängnäs kommun. Han lär ut elver i 6 skolor. Vi får all material vi behöver, som tillexmepel alla böcker vi behöver för att kunan lära oss. Vi har haft, Pitekanm, Roj Bash, och Dilan. Jag och även 4 elever till hade svårt för läsning och skrivningen, men tack vare W har vi kunnat få lära oss väldigt mycket. Även om det tog en massa tid för mig och dom 3 andra elverna att lära oss, så har han verkligen lyckats. För jag och 3 till har lärt oss väldigt mycket. Vi tackar honom för det. Han är en otroligt bra lärare och lyckas med det han vill lyckas med. Han gör sitt jobb på ett speciellt sätt, och verkligen bra.


Jag tycker att w borde få detta pris, därför att han verkligen vill att vi ska lära oss. Han gör verkligen allt, och han kämpar mer än någon annan lärare.W är en mycket duktig lärare som tar saker på allvar. Han ger oss inte bara en massa papper med texter eller frågor, han ger oss böcker,skrivhäften,läsböcker, och allt det material som behövs för att vi ska lära oss kurdiska. Han visar respekt mot sina elever. Han visar oss filmer, vi lär oss att spela instrument fast på kurdiska, han tar ner oss till datasalen och visar oss hemsidor på kurdiska där vi lär oss. Han beställer spel,kurdiska böcker,filmer till oss elever. Han är verkligen en mycket god lärare med god hänsyn till oss elever. Han tar hand oss och har väldigt,väldigt bra ansvar för oss också. W förtjänar absolut detta pris. Han undervisar i 6 skolor, i modelrmål kurdiska och arabiska, i hela Strängnäs Kommun, och jobbar stenhårt för att eleverna ska lära sig. W läser även böcker för oss, och gör sitt bästa för att vi ska lära oss. Han hade 2-3 elever som hade svårt med skrivningen och läsningen, men han lyckades lära dom att både skriva och läsa ren kurdiska på en ganska kort tid. Han prövade med alla metoder, och det fungerade skit bra till slut. Han har roliga timmen för oss på kurdiska. Så SNÄLLA ni, ge han priset!! han förtjänar det.


Jag tycker att min modersmårlärare är jätte bra och han förklarar allt som vi förstår inte och han förklarar tills vi förstår... Jag tycker att det e bra att ha en modersmållärare i skolan


För han är jätte snäll. Han häjlper oss med alla ämnen och läxor som vi har i skolan.


han är angegerad, jobbar med barn 7-16. han har kompetens, han är språkkunnig på flera språk, otroligt duktig på att integrera nyankomna elever i det svenska samhället, han är kontakt person mellan skolan o föräldrar med utlänskbakgrund, tolkar, översätter, integrationsvägledar, han är väldigt omtyckt bland båda invandrare&svenskar bland barnen och vuxna. ni kan läsa Nerikes Allehanda 2008.01.14 (sydnärkes sidan) där kan ni höra vad eleverna tycker om han och hur viktigt hans roll är. om det finns en modersmålslärare i Sverige som brinner för barnens språk och integrering i Sverige så är det väl han tycker jag som har jobbat med honom i 8 år.


han e bra för att han ger inte svåra läxor


min hemspråks lärarä e en bra hemspråks lärare för att han är snäll och han hälper meg myket han har lärt meg att läsa.


Han är hjälp samme. När jag behöver hjälp så höjer jag haden och väntar lite så kommer han och hjälper mig och han förklarar bara jag fattar när han förklarar.


Min modersmål lärare är bra på matte hjälper till med mycket min plugg och hjälper med anat också även utan för skola. vi har bra kontakt med varandra även utan för skolan. u z är en bra lärare honom kan man prata om visa saker som man inte kan prata med foräldrar om. för det mesta bruckar jag vara kvar efter min lektion och pratar med han om visa saker . // u


De är aktiva och trevliga


Vi har samarbetat med M länge. Han har ställt upp helhjärtat när vi har fått nyanlända arabisktalande elever till högstadiet. Därmed har eleverna kunnat följa klassens undervisning i so-ämnena. M har också varit till ovärderlig hjälp när det gällt att analysera elevernas förkunskaper och biträtt i ma-undervisningen. Under åren 92-06 har M ordnat resor för sina elever till olika städer i Sverige. 2007 började han arrangera resor i integrationssyfte på gymnasiet för svenska och invandrarelever. Första resan gick till Spanien för att visa hur olika kulturer och religioner kan leva i samexistens. Vi västerviksbor har genom fester och utställningar som M ordnat kommit i kontakt med den arabiska kulturen.


Z S har bred erfaranhet. han är väldigt planerade person. han kan verkligen lära ut det som vi behöver. jag väljar Z S årets bästa lärare.


mycket bra lärare me ett lång erfarenhet samarbeta med föraldrae på ettbra sett . hån jätte duktig, hon muste få ett son pris den så liten för hene undrar jag såm föralder. m.v.h. n


Vi som föräldrar tycker att läraren M S är värd att bli årets modersmål lärare. Han engagera oerhört mycket för att undervisa och lära våra barn språket samtidigt uppfostra barnen för att anpassa sig till det modernt samhället och hans lyckats med tycker vi . Vi uppskattar hans jobb även våra barn när man ser barnen går till hemspråk lektionen med glädje. Värma hälsningar från föräldrar: A J A A H A A H W M C S.


Jag tycker att detta är den bästa modersmåls läraren jag har haft. Han var den läraren som lärde mig att läsa och skriva på mitt modersmål, flytande. Tack vare honom så kan jag finna mig själv, behöver inte utsättas för någon identetskris. Tack vare honom kan jag erkänna mig själv som en stolt somalier.


hon är den bästa läraren tycker jag


Han är duktig och snäll.

 

 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade samordnare:

 

B- Västervik

Jag vill nominera rektor B R till ”årets modersmålssamordnare”. Hon är målmedveten, hjälpsam, lyhörd, rättvis, väldigt engagerad och mycket positiv till oss som modersmålslärarna. Hon bryr sig mycket om modersmålslärarnas utveckling. Hon är aktiv hela tiden och vill både utveckla läraren och eleverna på skolor. Hon kontaktar alla skolor pratar om vikten av modersmålet. På det sättet lärarna kan ge bättre jobb, skolor kan ha mer förståelse om våra situationer och det blir hela tiden bättre. Jag tycker att hon är bra på alla möjliga sätt, dels att hon är bra ledare både i och för gruppen och dels att hon arrangerar sig på de små som de stora problemen. Jag tycker att hon är en modersmålssamordnare som verkligen står för det hon gör och tar hänsyn på sina medarbetare.
 


L- Huddinge

L är en utåtriktad, glad, mycket stresstålig och kreativ person med stor arbetskapacitet och framåtanda. Samtidigt är han flexibel och har inga svårigheter att samarbeta med andra personer. Han trivs i samarbetet både internt och externt, i stora och små sammanhang och grupper. Han har goda relationer till sina kollegor och har ansvar för mer än 40 modersmålslärare. L träffar lärare två gånger per månad, och han diskuterar allt med dem. Han engagerar sig och informerar lärare när det finns betydelsefulla konferenser och utbildningar. När läraren har bestämt sig för att närvara i konferensen, ordnar L allt det paktiska och uppmuntrar lärare till framtida engagemang.


Ett av årets priser borde M W erhålla.
Alla av oss vet hur mycket M har gjort för modersmålsundervisningen i
Sverige. Genom sitt engagemang gjorde han otroligt mycket för våra elever,
deras föräldrar men också för oss, modersmålslärare, för våra skolledare
och hela svenska skolan. Det finns inte tillräckligt med ord för att
berömma hans insatser.

 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade föräldrar:

 

F - Göteborg

För att visa dem andra föräldra att det är värd att satsa tid på barnen hemma att lära och prata med roliga saker sätt hemspråk hemma .barnet böver stödja o hjläpa till i hemma .


M Z B- Västerås

utan hennes hjälp skulle jag aldrig vara så bra på persiska, hon låt oss läsa en text flera ggr tills vi kunde den, har ett långt tålamod, Överlevde cancern, men låter inte problemen hindra henne från att hjälpa oss


H - Karlstad

Barnen har fått farsi undervisning från H i 3 och halv år, 2 timmar om dagen året runt. Väldigt itresserad att barnen håller kontakt med modersmål samtidigt som svenska. Skaffar olika persiska literatur även från Iran. Tror att iransk kultur får betydelse i samband med farsi.


jag tycker att a a ska få priset för han är en bra pappa för sin barn.och han är en bra pappa


Hon engagerar sig med barnens språk utomordentlig, hon har märkt att modersmålstiden i skolan är alldeles förkort, hon talar bara modersmål med sina barn, hjälper dem med läxor, läser en heldel till dem, är med i föräldrarmöten,samtal,aktivitet, hon är i kontakt med modersmålsläraren rätt ofta. jag tycker att hon är värd guld när hon är så engagerad, att jobba heltid själv och ändå hinna med o se till att barnen har ett välutvecklade modersmål är inte det lättaste uppgiften för en mamma.


Jag tycker att årets pris för modersmålsförälder borde J och A T från Borlänge erhålla. J kommer från Polen
och A från Iran. De träffades i Sverige och här bildade de en familj. De har lyckats att uppfostra sina två barn i tre kulturer,
den polska, persiska och svenska. J har lärt sig persiska och A – polska. De är väldigt engagerade i sina barns uppfostran,
skolarbeten och framtid. Deras barn deltar i modersmålsundervisningen i polska och persiska och är självklart aktivt trespråkiga.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hit Counter

20080124