2010-01-14

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade elever:

 

Jag har en elev som heter ... . Jag vill gärna anmäla henne till årets modersmålselev. Hon föddes i Västervik Sverige och började med modersmålundervisning hos mig redan när hon gick på förskola och just nu kan hon läsa och skriva bättre än eleverna som går på samma klass eller högre trots att dem har läst i deras hemland. Hon kan läsa olika litteraturer som tillhör gymnasiet elever och skriva höga nivåer på uppsatser. Hon är väldigt aktiv på olika aktiviteter och har stor respekt till andra kulturer. Trots att hon kan sitt modersmål så bra så är hon riktigt duktig på svenska och andra språk som t.ex engelska och franska.


För att fortsätta att skriva eller jobba mer . elever behöver uppskatta ...


Han är född i Sverige har aldrig rest till Iran. Han kan både prata och skriva persiska liksom svenska. Läraren beundrar honom i varje lektion.


Hon är jätte duktig med sitt modersmål språk. Varje lektion misser hon inte. Hon pratar och skiriver väldigt bra i sin nivå.


Den här eleven har inte varit lång tid i Sverige ,men hon klarar sig jätte bra på modersmålet även på SV språk, hon ägna mycket tid för att kunna utbilda sig, hon har börjat läsa i omvårdnad program med tanken att utbilda sig vidare till läkare.


Elever är framtid och behöver uppskatta


Përkushtimin që bënë gjuhës, detyrat, punimet, kujdesi të ndihmoj të tjerët në gjuhë, është element mjaft i fuqishëm për mua të zgjedhi këtë emër ndër 71.nxënës të tjerë. Këtë e them me plotë përgjegjësi morale pasi që me këtë nxënëse punoj dhe përcjelli punën e saj që nga viti 1996. Është shumë aktiviste, është shumë sociale, është shumë ndihmëdhënse dhe e dashur. Një shpërblim, vetëm çka e stimulon edhe më shumë angazhimin e saj, pra puna e saj shpresoj se duhet të shpërblehet-ky është rast shumë i qëlluar... Ju faleminderit.


Efter som hon har kommit som en liten flicka, lärt sig båda svenska och Pashto här i Sverige. Hon är en flicka som tar båda språk på alver. Hon ställer upp i olika kulturella evenemang ex. som att dansa folkdans offentligt, vara program- ledare för en stor föräldrar möte med många föräldrar och gäster, Vara i och intervjuats av den afghanska median .. Hon kan komma på en enorma fina idéer om olika saker i skolan. Hon är med på skolan i elevrådet. Att komma från Afghanista med en alfabet som börjar från höger till vänster tycker jag att hon har lyckats enormt. Hon har en betyg på MVG. Det är jag stolt över att ge henne varje gång. Jag har haft henne alltid som elev i modersmål.


H är en duktig och ambitiös elev. hon har utvecklat båda språken (sv, kur) mycket bra. hon är motiverat och sprider en positiv andan bland sina klasskompisar.


Hennes engagemang i detta språk, läxor, arbete. Hennes tålamod som hjälper andra, det gör mej att få mycket stark intryck hos henne och välja henne bland de bästa av mina 71 elever. Detta säger jag med full moralisk ansvar eftersom med den här eleven har jag arbetat med och följt hennes utveckling sedan år 1996. Hon är aktiv, social och oerhört hjälpsam och omtyckt bland andra elever. Hennes engagemang skulle stimuleras mer med ett beröm. Jag tycker och hoppas att hennes arbete bör få berömmelse och det här är ett mycket bra tillfälle. Tack för förtroendet Med vänliga hälsningar M –albansk lärare


Jag tycker att denna person bör få priset för att hon har blivit bra på dari, på kort tid. Hon passar tiderna gör alltid läxor o. s. v


Jag tycker att denna person bör få priset för att hon har blivit bra på dari, på kort tid. Och hon förtjänar för att få priset eftersom hon har jämt jobbat väldigt hårt för att förbättra sig på sin modersmålet. Även hon bor så långt bort från skolan kommer ändå till lektionerna för att lära sig nya saker. Jag har inget mer och säga om henne men jag håller tummarna för henne. :)


Hon är en elev som alltid kommer i tid har all material med sig till lektionerna. Hon samarbetar med alla i klassen och kommer med stort intresse.

K är född i Sverige och har inte sammma förutsättningar som elever i hemlandet. Kinesiska är ett svårt språk med så många tecken. Dessutom talspråk och skrivspråk är olika. Man ska kunna 3000 tecken för att kunna läsa tidningen. K har under alla dessa år kämpat för att lära sig sitt modersmål. Han har nått målen.


Y kom till Sverige för 6 år sedan. Hon kunde ingen svenska då och gick i förberedelseklass. Hon lärde sig snabbt svenska och var duktig på sitt modersmål. I 9:an kunde hon gå på en vanlig klass med speciellt stöd i SvA. Hon sökte till gymnasiet med bra betyg i alla ämnen. Hon går på ett program som är svårt men hon klarar sig bra tack vara att hon är duktig i sitt modersmål och är arbetsam och ambitiös. Jag tycker att vi måste uppmuntra de här eleverna.


Hon är födds i Sverige, men både två språk kan använda perfekt. Hon är bättre än många mina elever som går mellanstadiet. Hennes didaktisk är imponerande. t.ex. en text som består av ca 30 - 40 ord kan hon läsa tydligt inom 16 sekunder medan jag som lärare kan läsa inom 10 sekunder. Hennes ordföljd och meningarna är välgrammatiskuppbyggnad. Jag tror att hon förlänar att kandidera årets elev tävlingen. mvh H M K Den 13 februari Halmstad


Hon är ambitiös, flitig och har lärt sig mycket under kort tid.


Hon nådde målet. Behärskar språket, blev en tvåspråkig individ med dubbel kulturkompetens och rustat med vänskapliga och toleranta känslor. Hon har också högre betyg i andra ämnen. Hon deltog alltid på manifestationer dansade, sadde dikter och sjöng. HON ÄR EN ÅRLIG, RESPEKTERAD OCH JÄTTE JÄTTE DUKTIG ELEV.


Hon är duktigt, punktlig, ärligt


 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade lärare:

 

Hej! Hon arbetar i hela kommunen och far runt för att stödja barn i förskolan 3-5,5 åringar främst. e kommer från hela världen och i vår lilla kommun får man jobba med allt & alla. På kort tid har Hon hunnit arbeta fram metoder, screening och metod material att arbeta med barnen både enskilt och i mindre grupper inom förskolan. Under fyra arbetsdagar ärarbetet förlagt till Junibacken där många barn i behov av språkstöd får ta del av hennes goda kvalite´i metodik & pedagogik.


Han har jobbat som modersmålslärare i arabiska sedan 1989 i vara kommun Västervik. Han är engagerad och kunnig.Han är en samlande kraft när det gäller hemspråkslärarna, är kunnig på data och bistår andra med information och material. Han gör också eget pedagogikiskt läromedel, då det ofta är svårt att hitta läromedel på arabiska. Han har en stor social insikt om värdet att leva i två kulturer. Skulle hans insikt få råda skulle aldrig konflikter mellan olika nationaliteter förekomma. Det är tankar som han ger till sina elever och till oss som föräldrar på utvecklingssamtal ,samtidigt som han undervisar vara barn. Vi som föräldrar lärt av honom mycket positiva saker. Han är värd ett bättre öde.


Jag tycker att hon bör få priset pga hon jobbade ganske länge som modersmål lärare, hon är väldigt arbetsam , aktiv och intelligent. ambisiös


För att hon alltid är så glad och positiv. Hon försöker att hjälpa och stötta mig. Detta i min kamp om rättigheten för mina barn, att de ska få modersmålsundervisning även i den kommun vi nyligen flyttat till. Vår nya hemkommun vill inte bekosta på undervisningen.


Hon arbetar för att barn ska ha tvåspråkiga indivder. DE ska Ha respecet för sig själv, sin klutur och andras kulturar .Eleverna ska känna trygheterför den nya situation i detta nya landet.Upp måntar eleverna att vara goda medbogare i Sverige.


Han är jätte engagerad och jätte doktig pedagog.


hon jätte duktig och arbeta på många sättmed barnes språk och identitet,språkliga och kulturella förebilder,ge till barnen självförtroende på ett sätt som inte är möjligt försvensk personal.Hon har mycket bra resultat,hon en atraktiv modersmålslärare på albanska språket.


Jag tycker om det föt att det är mitt spårk.


Jag tycker att är den rätta personen till den här utmärkelsen är den första läraren i pashto i Sverige Han har jobbat här sedan 24 år. Han har även jobbat i många år som lärare på lärarhögskolan i Afghanistan. Han har varit grundare för temaplatsen modersmål i pashto och även min pashto lärare i Malmö. Han är en person som har alltid tid och lösning för det som behövs och gör sitt uppdrag till sista punkten på ett professionellt sätt. Jag hoppas att han vinner.


Vår modersmålslärare bör få priset, för att han är vädligt bra på att lära ut det albanska språket och han kan väldigt mycket om det.samtidigt lär han oss även andra ämne , som tex matte,svensk gramatik etc.Han lär oss också att ha respekt för alla , och hjälper oss så att vi får bättre kunskaper och klarar det bättre i alla skol ämnerna. Han respekterar alla elever och lärare i skolan men han själv är respekterad av elever ( inte bara albanska ) och lärare. Helt enkelt är han en fantastiskt lärare och en förebild för många barn och ungdomar i Karlskrona.


Han är mycket engagerad i våra elever och vill ge dem mycket kunskap i svensk tradition och på barnens egna hemtraditioner för att få bättre förståelse.


R verksam som hemspråkslärare sedan 1996, poet, lektör, översättare,författare till bla två läseböcker till hemspråket albanska. Motivering: Med kärlek och intimitet till det han gör har han lyckats hitta den tidigare saknade pusselbiten; att kunna göra varje hemspråkslekion viktig, uppskattad och lärorik. R har utvigdad hemspråkets gränser inte bara genom att bekanta oss elever med våra rötter utan också att sedan lära oss använda den bekantskapen till att bygga broar tillsammans med den svenska kulturen. Nominerad av: Elev som hade R som hemspråkslärare i sju år, studerar nu vid Lunds universitet.


X är en mycket duktig pedagog som jobbar mycket med drama, litteratur och kultur i sin undervisning. Han jobbar ämnesövergripande med sva lärarna på skolorna. Han jobbar med barn i år 1-9 samt gymnasiet.


Jag tycker att min kollega är mycket duktig, ambitiös och väldigt engagerad i elevernas skolframgång. Hon jobbar i tvåspråkig klass (åk 3) och där visade hon stor entusiasm anser jag.


S har varit stöd i en grupp högstadie- och gymnasieelever som har jobbat med en skoltidning och tävlar om Lilla journalistpriset. Han ställer upp för dem, uppmuntrar dem, försöker på alla sätt att hjälpa dem. Eleverna har fått förstärkt självförtroende och ambitionen är stor. Se alla tidnings artiklar http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050416/KRISTIANSTAD/104160799&SearchID=73272039975057 http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050514/KRISTIANSTAD/105140925&SearchID=73272039975057 http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20050601/KRISTIANSTAD/106010697&SearchID=73272039975057 http://www.kristianstadsbladet.se/apps/pbcs.dll/article?AID=/20051109/KRISTIANSTAD/111090818&SearchID=73272039975057


för vi får lära oss farsi på ett roligt å lätt sätt men har skoj när man går på lektionerna och vi känenr att man kan ha en öppen dialog med honom och hans inlärningsmetoder är bra tex vi får se på film och lyssna på kasseter


För att han är jätteduktig. Han lär oss inte bara språket utan även kulturen osv.


Jag vill nominera denna läraren för att han är en jätteduktig modersmåls lärare. Han gör alltid språket intressant och vi lär oss samtidigt mycket om kulturer och traditioner i Kosovo/Albanien.


Jag vill nominera R som är min modersmåls lärare i Albanska. Han är engagerad, hjälpsam och mycket positiv. Vi lär oss språket, kulturen, traditionerna osv. Det är kul att ha Albanska. Han är väldigt kunnig och hjälper oss även med våra läxor i andra ämnen som vi kanske inte förstår så bra. Genom att höra det på sitt egna språk får man bättre uppfattning om uppgiften. Det uppskattar jag väldigt mycket, att han är villig att hjälpa oss med andra ämnen också, så att det går bra för oss i skolan. Jag tycker att han är den bästa läraren jag någonsin haft. Han är alltid glad. Jag hoppas att han vinner för att han är en förebild för många unga.


1.Hans tankar och idéer har legat till grund för Tema Modersmåls hemsidor. Hans eget initierade projekt (nordkurdiska) var det pilotprojekt som ledde till liknande hemsidor på andra språk. Han startade även den sydkurdiska hemsidan. Han är fortfarande redaktör för Tema Modersmål/nordkurdiska. 2.Han är arbetslagsledare för 12 kollegor och är samtidigt med i vår ledningsgrupp. I båda rollerna har han ett brett helhetsperspektiv beträffande utvecklingsfrågor på vår enhet. 3.Han har skrivit 6 kurdiska läroböcker för elever på grundskolan upp till gymnasienivå. 4.Han har även varit engagerad i Skolverkets och Myndigheten för skolutvecklings olika bokprojekt. 5.Han har god och varm kontakt med kollegor och elever, men även med föräldrar. 6.Han är uppskattat fackligt ombud på arbetsplatsen. 7.Han är ansvarig för vår enhets, Centrum för tvåspråkighets, hemsida. www.vasteras.se/cf2 8.Han använder sig ofta av ett elevaktivt undervisningssätt i undervisningen, och det uppskattas av våra elever, de känner att undervisning på så sätt blir mer attraktivt. 9.Han var en av samordnarna för den lyckade nätverksträffen mellan modersmålslärare och skolledare i fem kommuner (Västerås, Uppsala, Örebro, Norrköping och Eskilstuna) som hölls i höstas och även studiedagen ”Flerspråkighet en värdefull resurs” som ska ägas rum den 22 mars 2007. 10.Han är en stark förespråkare av den svenska modersmålsmodellen och har varit med på många konferenser i flera länder där han har presenterat just den svenska modellen av modersmålsundervisning. Han har bland annat varit i Ankara, Diyarbakir, Paris, Berlin, Bryssel, Arbil (Hewler). 11.Han är initiativrik och kommer ofta med nya pedagogiska idéer för undervisningen, som även gynnar hans kollegor. Han är minst lika bra på att planera och slutföra saker han har börjat, vilket hans samordningsuppdrag påvisar. 12.Han har grundat Diyarbakirprojektet, som är ett mångpartsprojekt som har byggt broar mellan gymnasieelever i Sverige och Diyarbakir i sydöstra Turkiet. Inom ramen för detta projekt har svensk-kurdiska elever varit i Diyarbakir och elever från två gymnasieskolor i Diyarbakir har fått besöka sina svensk-kurdiska vänner i Västerås. Han är projektledare för detta projekt som fortfarande pågår. MVH


Han är den bästa modersmålsläraren som fins i Skandinavien


Hon är snäll och positiv. Hon är den bästa läraren i våran skola. Hon är inte sträng. Hon lär en saker på bara fem minuter. Hon lär barn saker som ens klasskompisar inte vet. Hon är bäst.


Jag vill nominera alla modersmålslärare som är timanställda i små eller mellanstora svenska kommuner. De som gör ett fantastiskt arbete både som modersmålslärare och som studiehandledare trots sina dåliga anställningsvillkor och ovisshet om fortsatt anställning. De som inte vågar fråga, för att om man ställer för många frågor kan tolkas som att man inte litar på skolledningen. De som inte kan höja sin kompetens därför att kommuner inte vill betala för den arbetstid. De som inte har egen stol på skolor de besöker, för att inte tala om något skrivbord. De som kommer till skolor med stora och tunga väskor för de måste ha sin arbetsmaterial med. De som dricker sitt kaffe ur termosar på vägen till lektioner; de har inga kafferaster, deras schema måste vara mycket kompakt, annars övergår deras arbetstid den gräns som rektorn har bestämt. De som får sina elever att komma till lektioner i modersmål. De som får sina elevers föräldrar förtroende. Jag är inte en av dem, men jag vet att de finns. Hur många? Fem eller femton eller kanske hundra.


Z är mycket aktiv och uppmuntrar våra barn bl.a. genom att skicka deras arbete till farsi sajten, delar ut priser. Hon uppmuntrar våra barn att använda datorn och surfa genom persiska sajten. Hon väckte intresset hos mina barn att läsa persiska med lust och glädje. Våra samverkan som föräldrar är viktigt för henne (jag läste även hennes artikel om föräldrarnas roll i modersmåls inlärning) och hon tar ständigt kontakt med oss om våra barns situation. Hon försöker att utveckla våra barns identitet genom att undervisa om ceder och bruk och kultur. Hon skriver med hjälp av våra barn en individuell utvecklingsplan utifrån deras behov och intresse. Hon försöker visa delar av våra traditioner för andra t.ex. genom Nyårs firandet (Nowrouz)och servering av iransk mat i skolans matsal.


Har stort intresse för modersmål, bredda allmänna kunskaper, är flexibel, elevanpassar sin undervisning på alla nivåer


Har djupt engagemang och intresse för modersmål, skicklig pedagog, mångsidiga kunskaper, alltid redo att göra sitt bästa för barnen.


Alltid redo att göra sitt bästa för barnen. Utmärkt pedagog, brett kunskapsregister, stort intresse för modersmålsfrågor


Vi elever från Ängelholms kommun vill nominera vår lärare till det här priset. Han har lärt oss det albanska språket i många år. Han samarbetar med våra svenska läraren för att vi har samma lektioner i båda språken. Hans engagemang är stort för att vi ska lära oss det albanska språket. Vi har haft det lätt att lära oss vårt språk, han gör jämförelser mellan det svenska och albanska språket. Allt som vi inte förstår förklarar han antingen på svenska eller albanska. Förutom undervisningen sysslar vi med olika fria aktiviteter som dans och teater. För 2 år sedan fick vi andra pris i Berlin, i en festival där 10 länder i Europa deltog. Vår lärare är lätt att samarbeta med, han är väldigt omtyckt av oss elever. Vi vill tacka honom för att han har lärt oss alfabetet, språket, kulturen och historien om vårt hemland. Vi vill att detta priset ska komma till vår kommun för att verkligen Tacka vår lärare för hans engagemang i dessa 10 år, för att han har lärt oss och hjälpt att integrera oss på ett rätt sätt i det svenska samhället genom om att lära och respektera två språk och två kulturer samtidigt. Vi albanska elever vill ge vår lärare ett stort tack för det han har gjort för oss. M - I elevernas namn i Ängelholms kommun.


Han bra erfaren lärare, Y är alltid förbered och kunnig på sin sak.


Jag tycker att hon är bra på alla möjliga sätt, dels att hon är kunnigt och ödmjukhet och dels att hon arrangerar sig på de små som de stora problemen i gruppen och försöka hjälpa alla. Hon är mycket hänsyn människan.


P jobbar som modersmålslärare i Örtagårdsskolan i Malmö. Från föräldrarnas sida hör man bara positiva responser kring hans inlärningsmetod, han spelar en nyckelroll i nätverket där modersmålslärarna tar upp olika synpunkter, han har bidragit med det att göra albanskan till språkval i skolan, det är andra året i rad, han hjälper kollegerna och har utvecklat samarbetet mellan skolan och hemmet.


darför att jag tycker att han är bra på att lära ut .Han gör olika saker och försöker att göra lektionen så roligt som möjligt så att vi kan lära oss bra och djupt. Han är snäll och inte så sträng ,men tillräckligt hård för att vara en bra lärare .Han planerar bra och ser till att alla elever får lära sig.Vår lärare är rättvis och går att lita på och diskutera med.


Hon har trots att lulesamiska är ett mycket hotat språk, lyckats ge sina elever lulesamiska som första språk. Detta genom idogt arbete under lång tid, trots att hon flyttat till sydsamiskt område. Genom hennes starka insatser finns det hopp om att lulesamiskan lever vidare och utvecklas. Hon är verkligen värd denna uppmuntran!


M är en lärare som har bra sätt och lära ut tex sättet han är. Han är inte sträng så man tycker det är tråkigt. Han är väldig snäll och lugn men har alltid koll på lektionerna. Det går och diskutera allt med honom och prata om allt roligt. Han är bra på och berätta saker och förklara ord ifall man inte förstår de


Jobbet är viktigt för henne. Eleverna ligger i centrum. Hon är hjälpsam ,och tänker på allt. Hon har en bra relation med eleverna och övriga kolleger. Hon har satsad sitt liv för sitt yrke och sitt utbildning både i Iran och i Sverige.


Jag tycker att min modersmål lärare borde få detta priset eftersom hon är verkligen en jättebra lärare. Och som alltid försöker sitt bästa att lära oss persiska. Hon har inte gett upp på elever utan istället fått dom att bli mer engagerade och mer motiverade för att lära sig persiska. Hon har lärt mig mycket och fått upp mitt intresse för att lära mig mitt modersmål bättre! och jag tackar för det. men om det är någon som borde få detta priset är det min modersmål lärare, N B.


S är en lärare i ordets sanna mening. Hon lär barnen språk med hela sitt hjärta och hon satsar både privat tid och pengar på denna. Hon är en lärare som en elev aldrig glömmer. Jag har pratat med många personer som tidigare varit Ss elev och alla minns henne för godhet. S bryr sig om barnen och gör vad hon kan för att uppmuntra dem till att fortsätta lära språket. Hon har även alltid behandlat barnen med respekt och omsorg. Eftersom lektionerna brukar hållas sent på eftermiddagen, efter att alla vanliga lektioner i skolan är över, vet S att barnen ofta är trötta och hungriga. Hon tar hänsyn till allt detta och brukar därför till var enda lektion ta med sig kex så att barnen orkar fortsätta. Hon brukar också ge barnen små present för att uppmuntra dem till att läsa. Dessa present består av allt från suddgummi till pennor, böcker och även kasseter där den iranska historien berättas för yngre barn. Kortfattat, tycker vi S är den bästa modersmålläraren vi har haft.


 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade samordnare:

 

I flera år hon samlade modersmål lärarna från hela Skandinavien på konferenser i Malmö med lärorika program. Hon är duktig och en bra ledare för oss.


Hon är väldigt engagerad ledare. Hon kontaktar alla skolor pratar om vikten av modersmålet. Hon är aktiv hela tiden och vill både utveckla läraren och personalen på skolor genom olika studier, utbildningar och sammanträffar. På det sättet lärarna kan ge bättre jobb, skolor kan ha mer förståelse om våra situationer och hjälpa oss bättre. Både personal på skolor och modersmålslärare har bättre kontakt nu och det blir hela tiden bättre.


Hon har öppnat ett nytt perspektiv till arabiska och albanska barn samt föräldrar. Hon har skapat ett nytt förhållande mellan barn och skolan genom att bjuda på undervisning på både modersmålet och svenska. våra barn står på fast mark de blev stolda och mer medvetna och det kunde inte hända utan Agnetas stöd. Det var ett stort steg mot integration.


Jag tycker att hon är en modersmålssamordnare som verkligen står för det hon gör. Hon är målmedveten, hjälpsam, engagerat och mycket positiv till oss mod. lärarnas utveckling.


En drivande rektor som möjliggör undervisning för vuxna analfabeter med hjälp av modersmålslärare plusjobbare att även lågutbildade studenter få en chans till en meningsfullt framtid i Sverige.


En engagerad och en omtänksam bitr. rektor som lyfter modersmålet i kommunen och tillsammans med rektor E försöker samordna både modersmålsundervisning och modersmålstöd i kommunen.


Jag vill nominera I för hans gedigna kunskaper i modersmålsfrågor samt hans pedagogiska verktyg kombinerade med ett ledarskap som ser möjligheter snarare än problem!


P informerar modersmålslärarna varje fredag och har mycket bra kontakt med dem. P är lyhörd och rättvis. P bryr sig mycket om modersmålslärarnas utveckling. P har skickat tre modersmålslärare till persiska kurs/konferensen i Malmö och har ordnat resa och hotell för dem i tre dagar för att modersmålslärarna inte skulle känna sig stressade och kunna utveckla sig bättre.

 

Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade föräldrar:

 

M har tagit sitt ansvar som förälder. Hennes eget modersmål är inte samiska men hon har lärt sig samiska för att kunna hjälpa sitt barn att bli samisktalande. Hon har bla på sin ferie under sommarlovet studerat i Kautokeino Norge för att lära sig samiska och det med egna medel. Idag läser, skriver och talar hon samiska.


familjen engagerar sig i barnens skolarbete det märks på barnens resultat både i sv och kurdiska. trots att föräldrarna inte har någon skolbakgrund så har de stödjat sina barn och följer deras utveckling.


Tack vare S är vår dotter So, 6,5 år aktivt tvåspråkig i svenska och thai. S har konsekvent talat thai med So sedan hon föddes, och sedan vi flyttade till Sverige för ca. 6 år sedan. Med hjälp av audio- och videomaterial på modersmålet får So extra "input", och hon talar regelbundet i telefon med mormor och moster (som vi besöker så ofta vi kan, men högst en gång om året). S har också bra kontakt med So hemspråkslärare, som har varit på besök hos oss. Eftersom S är snart utbildad förskolelärare har de diskuterat metoder för hemspråkundervisningen. Men kanske viktigaste av allt är att So har, tack vara S, byggt om en stabil identitet som både "thai flicka" och "svensk flicka". S är ett levande bevis på att mångkultur kan fungera i Sverige!


för att hon e bra på engelska, snäll mot alla i hela värden, och är en bra lärare


för att hon är en bra mamma och är snäll hon brukar inte slå barn så mycke =slut= hejdå!


Han är en utbildad, bestämd och kunnig förälder. Han vet hur mycket är viktigt modersmål språket och kunde motivera alla sina barn. A hjälper oss alltid när vi har manifestationer med allt som år möjligt. Man litar på honom. Alla som känner honom pratar bara bra.


Jag vill nominera R för detta priset för att han har varit aktiv i 14 år, ända sen han har kommit till Sverige. Föräldrarna i denna kommun har valt honom som ledare i Föräldrarnas Styrelse som samarbetar med skolan-och modersmålsläraren för att modersmålet ska organiseras på ett nytt sätt. Hans engagemang är stort för att han deltar i många olika fria aktiviteter som albanska elever organiserar i Ängelholms kommun. Tack vare andra föräldrar och R som en ledare i Föräldrar Styrelsen i vår kommun, deltar alla albanska elever i modersmålundervisning för att de har förstått vikten av att kunna sitt språk, sin kultur och sina traditioner. Hans engagemang var stort för att uppmuntra elever och föräldrar för att intergrera sig i det svenska samhället, lära sig ett nytt språk och ny kultur. Att leva och respektera varandras kultur. Jag har en lång erfarenhet som lärare, jag har träffat många föräldrar som har varit intresserade av att deras barn ska vara duktiga och sköta sig i skolan. Men Rs engagemang var lite annorlunda, han ville inte bara sina barns bästa, utan ville att alla barn skulle sköta sig och vara flitiga. Med vänliga hälsningar Modersmålslärare i albanska språket X


hon en engagerad föräldrar.


Han är väldigt engagerad och bryr sig mycket inte bara om sina barn utan också om andra barn. Han och hans fru har uppfostrat sina barn på ett demokratiskt och pedagogiskt sätt så att barnen både har självkänsla och självförtroende. Han har varit närvarande i skolan när det har behövts. Han hjälper sina barn med läxorna när det behövs. A har förståelse om barnens behov i olika åldrar och hjälper till att de löser olika problem själva och blir självständiga och bra individer som känner samhörighet med hela samhället.