2010-01-14
Motiven som har skrivits av läsarna för nominerade elever:
Jag har en elev som heter ... . Jag vill gärna anmäla henne till årets modersmålselev. Hon föddes i Västervik Sverige och började med modersmålundervisning hos mig redan när hon gick på förskola och just nu kan hon läsa och skriva bättre än eleverna som går på samma klass eller högre trots att dem har läst i deras hemland. Hon kan läsa olika litteraturer som tillhör gymnasiet elever och skriva höga nivåer på uppsatser. Hon är väldigt aktiv på olika aktiviteter och har stor respekt till andra kulturer. Trots att hon kan sitt modersmål så bra så är hon riktigt duktig på svenska och andra språk som t.ex engelska och franska.
För att fortsätta att skriva eller jobba mer . elever behöver uppskatta ...
Han är född i Sverige har aldrig rest till Iran. Han kan både prata och skriva persiska liksom svenska. Läraren beundrar honom i varje lektion.
Hon är jätte duktig med sitt modersmål språk. Varje lektion misser hon inte. Hon pratar och skiriver väldigt bra i sin nivå.
Den här eleven har inte varit lång tid i Sverige ,men hon klarar sig jätte bra på modersmålet även på SV språk, hon ägna mycket tid för att kunna utbilda sig, hon har börjat läsa i omvårdnad program med tanken att utbilda sig vidare till läkare.
Elever är framtid och behöver uppskatta
Përkushtimin që bënë gjuhës, detyrat, punimet, kujdesi të ndihmoj të tjerët në gjuhë, është element mjaft i fuqishëm për mua të zgjedhi këtë emër ndër 71.nxënës të tjerë. Këtë e them me plotë përgjegjësi morale pasi që me këtë nxënëse punoj dhe përcjelli punën e saj që nga viti 1996. Është shumë aktiviste, është shumë sociale, është shumë ndihmëdhënse dhe e dashur. Një shpërblim, vetëm çka e stimulon edhe më shumë angazhimin e saj, pra puna e saj shpresoj se duhet të shpërblehet-ky është rast shumë i qëlluar... Ju faleminderit.
Efter som hon har kommit som en liten flicka, lärt sig båda svenska och Pashto här i Sverige. Hon är en flicka som tar båda språk på alver. Hon ställer upp i olika kulturella evenemang ex. som att dansa folkdans offentligt, vara program- ledare för en stor föräldrar möte med många föräldrar och gäster, Vara i och intervjuats av den afghanska median .. Hon kan komma på en enorma fina idéer om olika saker i skolan. Hon är med på skolan i elevrådet. Att komma från Afghanista med en alfabet som börjar från höger till vänster tycker jag att hon har lyckats enormt. Hon har en betyg på MVG. Det är jag stolt över att ge henne varje gång. Jag har haft henne alltid som elev i modersmål.
H är en duktig och ambitiös elev. hon har utvecklat båda språken (sv, kur) mycket bra. hon är motiverat och sprider en positiv andan bland sina klasskompisar.
Hennes engagemang i detta språk, läxor, arbete. Hennes tålamod som hjälper andra, det gör mej att få mycket stark intryck hos henne och välja henne bland de bästa av mina 71 elever. Detta säger jag med full moralisk ansvar eftersom med den här eleven har jag arbetat med och följt hennes utveckling sedan år 1996. Hon är aktiv, social och oerhört hjälpsam och omtyckt bland andra elever. Hennes engagemang skulle stimuleras mer med ett beröm. Jag tycker och hoppas att hennes arbete bör få berömmelse och det här är ett mycket bra tillfälle. Tack för förtroendet Med vänliga hälsningar M –albansk lärare
Jag tycker att denna person bör få priset för att hon har blivit bra på dari, på kort tid. Hon passar tiderna gör alltid läxor o. s. v
Jag tycker att denna person bör få priset för att hon har blivit bra på dari, på kort tid. Och hon förtjänar för att få priset eftersom hon har jämt jobbat väldigt hårt för att förbättra sig på sin modersmålet. Även hon bor så långt bort från skolan kommer ändå till lektionerna för att lära sig nya saker. Jag har inget mer och säga om henne men jag håller tummarna för henne. :)
Hon är en elev som alltid kommer i tid har all material med sig till lektionerna. Hon samarbetar med alla i klassen och kommer med stort intresse.
K är född i Sverige och har inte sammma förutsättningar som elever i hemlandet. Kinesiska är ett svårt språk med så många tecken. Dessutom talspråk och skrivspråk är olika. Man ska kunna 3000 tecken för att kunna läsa tidningen. K har under alla dessa år kämpat för att lära sig sitt modersmål. Han har nått målen.
Y kom till Sverige för 6 år sedan. Hon kunde ingen svenska då och gick i förberedelseklass. Hon lärde sig snabbt svenska och var duktig på sitt modersmål. I 9:an kunde hon gå på en vanlig klass med speciellt stöd i SvA. Hon sökte till gymnasiet med bra betyg i alla ämnen. Hon går på ett program som är svårt men hon klarar sig bra tack vara att hon är duktig i sitt modersmål och är arbetsam och ambitiös. Jag tycker att vi måste uppmuntra de här eleverna.
Hon är födds i Sverige, men både två språk kan använda perfekt. Hon är bättre än många mina elever som går mellanstadiet. Hennes didaktisk är imponerande. t.ex. en text som består av ca 30 - 40 ord kan hon läsa tydligt inom 16 sekunder medan jag som lärare kan läsa inom 10 sekunder. Hennes ordföljd och meningarna är välgrammatiskuppbyggnad. Jag tror att hon förlänar att kandidera årets elev tävlingen. mvh H M K Den 13 februari Halmstad
Hon är ambitiös, flitig och har lärt sig mycket under kort tid.
Hon nådde målet. Behärskar språket, blev en tvåspråkig individ med dubbel kulturkompetens och rustat med vänskapliga och toleranta känslor. Hon har också högre betyg i andra ämnen. Hon deltog alltid på manifestationer dansade, sadde dikter och sjöng. HON ÄR EN ÅRLIG, RESPEKTERAD OCH JÄTTE JÄTTE DUKTIG ELEV.