e1

S har på ett föredömligt sätt kämpat till sig väldigt goda kunskaper i finska, trots att hon är född här i Sverige. Hon har dessutom ställt upp (tillsammans med mednominerade J E) för modersmålets skolkonferens som elevrepresentant, som den första finska eleven i mannaminne.


e2

J har kämpat tappert med finskan genom hela grundskolan, och fortsätter nu i gymnasiet, och har förvärvat väldigt bra kunskaper, trots att han är född i Sverige. Han har dessutom ställt upp som elevrepresentant för modersmålets skolkonferens, som elevrepresentant, som den första finska eleven i mannaminne (tillsammans med sin mednominerade S V)


e3

S beslutade att börja modersmålslektionerna i klass 4. Sen dess påtar hon sig mycket ansvar att självständigt läsa böcker och göra uppgifter. Det är Ss förtjänst att hon har nåt långt också med det skriftliga danska språket.


e4

Jag kan inte nominera bara en elev. Det är så stor motivation att prestera bättre än de andra: vem ska skriva mest intressant, skriven bäst utan stavfel, och först klart med uppgifter. De sträver att nå mål genom att diskutera, resonera och utrycka sig på sitt modersmål på bästa sätt. Därför kan jag inte nominera bara en elev. Istället nominerar jag alla tre. De är såna elever som ger kraft till sin lärare. Jag som lärare finner meningen i mitt arbete.


e5

A är en väldigt begåvad och framförallt en väldigt hängiven elev. Jag kommer aldrig glömma bort det hans mamma en gång berättade för mig. En dag när han var sjuk och hans mamma ville sjukanmäla honom från skolan bad han sin mamma att inte göra det. Varför, frågade mamman och hans svar var "Vi har turkiska lektion idag och vi ska få våra turkiskaböcker". Att höra sådana saker ger mig stor glädje och får mig att kämpa hårdare och kunna utbilda mina elever på allra bästa sätt. Han kommer med stort intresse till lektionerna och är nyfiken på allt. Då jag frågar om han vill ta en liten paus mitt i lektionen om han har blivit trött så blir hans svar alltid "nej, jag vill fortsätta med lektionen". Att han inte ser på utbildningen som en lektion utan ett tillfälle att bredda sina kunskaper tycker jag är anledningen till varför han bör vinna.


e6

E är född i Sverige. Hon kan flytande talspråk men hon har inte fått någon modersmålsundervisning i skolan förran hon började i årskurs 4, dvs hon har haft undervisningen bara i 2 år. Hon lärde sig snabbt och arbetar flitigt hemma. Kinesiska är ett svårt språk som man måste lära sig varje tecken för att kunna läsa. E har lärt sig att läsa enkla texter. Som hennes mamma berättar att E inte är särskilt begåvad men hon arbetar hemma med modersmål varje dag för att komma i fart. Hennes envishet i att lära sig modersmål bör berömma med en utmärkelse.


e7

R O född 1993 i Tehran, av en irakisk assyrisk far och en iransk assyrisk mor. Tre år studerade han persiska språket i Iran och flyttade sedan till Damaskus i Syrien under 2001 med sina föräldrar av politiska skäl. Han var 8 år gammal under den tiden. I Syrien lärde han sig arabiska och franska utöver det assyriska språket som modersmål. R hade språkliga och musikaliska talanger sedan han var åtta år gammal. När han var 14 år gammal flyttade han med sina föräldrar till Sverige, och i Sverige började lära sig svenska språket i den förberedelse klass i Jönköping, och sedan började han högstadiet och nu går han första året på gymnasiet. I den förberedelse klass han gick i så upptäckte musikläraren E S hans talangar inom musik och särskilt att spela gitarr. Han fick därefter fördjupa sina kunskapar officiellt i musikskolan. Med hjälp av musiklärare och rektor han har bidragit och deltagit i ett flertal tillfällen och hjälpte även sin bror att delta i allsång med honom vid sådana tillfällen enligt följande: - Olika skolfester. - Amnesty konserter. - Modersmålsdagen. - Julfester för lärare i modersmål - Öppet hus för föräldrar och lärare i modersmål. - Medverkade i olika elevernas aktiviteter i modersmåls. - Spelade Gitarr med de som sjöng arabiska, assyriska, engelska, persiska och svenska. - Han bildade med sina klaskamrater i skolan en musik grupp under benämning '' Pre Ib anthen'' grupp. Utöver det han är mycket intresserad av fysik, mattematik, musik och tycker om karate När det gäller modersmålsundervisningen upptäckte jag som hans modersmålslärare att han var mycket duktigt på assyriska och arabiska, ambitiös och klarade grammatiken på hög nivå samt skriver korta uppsatser och jag försöker lära honom hur man skriver texterna till sångerna (lyrics) på modersmålet. Han brukar diskutera och jämföra assyriska språkliga strukturer med de språk som han kan som Engelska, Svenska, Arabiska, franska och ibland på persiska som ex. (för att jag kan inte persiska). Under 30 års erfarenheter med undervisning jag ser att den här eleven är unik och därför jag nominerar honom till årets modersmålselev. Jag kommer att skicka några spelade aktiviteter i CD om hans medverkande i olika tillfällen som bevis för min rekommendation. Med vänlig hälsning M M Modersmålslärare på assyriska och arabiska.


e8

den här flicka född i sverige och hon går i arskurs fyra men hon läser arabiska boken som tillhör till arskurs fem i seryan. hon pratar jätte bra arabisa samtläser och skriver. hon kan skriva bra meningar och korta uppsatsar. hon är elva år gammal.


e9

Q E 900823 kom til Sverige i augusti 2007 som flyktingbarn från kosova.Böejade skolan i Ängeholm vid den tiden. Blv kamrat med en albansk kille i Ängeholm som sa att de bara skulle prata svenska. Q lärde sig snabbt att tala och skriva svenska mycket bra. Han kom till programet i Kristianstad november 07. Under året på IV läste han in grundskolansämnen Sv A- G; Sv G; Bi G; Ma -Vg; Idh G; Alb Vg samt 200p för gymnasiet. läsåret 09/10 började Q ett nationalprogram på österinggymnasiet som PRIV- elev. Redan nu är han klarat med allt. En skötsam kille med stora ambitionen att snart få ett bra arbete. Nu läser han albanka A 1402 och ock det gå utmärkt bra för honom. Jag som lärare tror att om man bra på modersmolet eller om modersmolet är stark så man klara Svenskan och andra ämnena bra. Mvh S


e10

Jag tycker att Hristina är jätte duktig i sitt modersmålsspråk- serbiska och speciel när gäller hemlandetshistoria.Deta terminen hon har skrivit jätte bra arbete om historiska händelser i romerska tid på Balkan.Sen hon har skrivit prov med blandade upgifter(gramatik, uppsats,frogår från historia)och fick MVG.


e11

N är en elev som kom till Sverige när hon var sex år gammal.Hon har börjat med att läsa modersmål i sjtte klass och inte haft skol bakgrund från hemlandet.N har kämmpat värkligen och nu är hon i årskurs åtta.Hon har fått G i betyg på modersmål.N är alltid i klassen och deltar aktiv i lektionen,hjälpsam och sammarbets villig.Jag hoppas att hon vinner ett pris så att hon får stärkare självförtroende.


e12

Nominering av R O Per Brahegymnasiet, Pre 1b, Jönköping till årets modersmålselev. Mitt namn är E S, musiklärare med lång erfarenhet av klassundervisning och instrumentalundervisning, de sista åren vid Rektorsenheten för flerspråkighet. Under de 45 år, som jag varit lärare, är R den bästa och mest ambitiösa elev jag har träffat. Han har under 5 terminer utvecklats till en god gitarrist både när det gäller klassik och modern musik. Samtidigt har hans svenska språk och språkförståelse ökat vid musicerande ur den svenska sångskatten. R har under kort tid byggt upp kunskaper inom grundläggande begrepp som melodi, metrik och harmonik. Hans kreativitet och förmåga att se och förstå samband mellan detalj och helhet har hans utveckling tydligt visat. Han hämtar mycket information och musik i olika stilar från Internet. Musik och sång som han själv sedan framför. Musiken har påverkat Rs personlighetutveckling och lärande. Att i olika sammanhang framträda som musiker har ökat självförtroendet och integrationen i samhället. Musiken är gränsöverskridande och har gett R möjlighet att samverka i musicerande oberoende av etnisk och kulturell bakgrund både i skola och samhälle. R undervisar ungdomar i gitarr på kommunens boende för ensamkommande flyktingbarn. Hans språkkunskaper i assyriska, arabiska och persiska är en stor tillgång. R är en god förebild för nyanlända barn och ungdomar. R har medverkat vid ett flertal tillfällen. - I skolans verksamhet -Amnestymöten -Kommunens firande av Mänskliga Rättigheter 60 år -Julfester för modersmålslärare -Öppethus för föräldrar och lärare i modersmål - Konserter med eleverna på Rydbergsskolan, Rektorsenheten för flerspråkighet Jag vill härmed varmt nominera R O till årets modersmålselev. Bankeryd 2009-12-20 E S Musikdirektör Bankeryd.


e13

Sara är en duktig elev i finska i årskurs 3 på gymnasiet. Hon ägnar sig flitigt åt sina studier. Hon är vetgirig, ambitiös och noggrann. Hon lämnar sina uppgifter i tid och deltar alltid på lektioner. Sara har ett kritiskt förhållande till kunskapsflödet. Som skolelev är hon även ärlig, vänlig och artig. Dessa egenskaper har hon haft från början av grundskolan till årskurs tre i gymnasiet.


e14

Ja han är en av dem 800 elever i Bodasskolan som klra på en bra sätt modermålet och hjälper dem andra i albanska, han har gjort en bra sak har moptiverta andra elever att följa undervisningen i albanska, han är med i redaktionen till tidskriften Dituria i albanska som kommer en gång per monad i Borås, skriver dikterna och hjälper till radioredaktionen till närradion rdaio dituria med språk och motiver andra elever att delta i programet.


e15

Nominering av R O Per Brahegymnasiet, Pre 1b, Jönköping till årets modersmålselev.

Mitt namn är E S, musiklärare med lång erfarenhet av klassundervisning och instrumentalundervisning, de sista åren vid Rektorsenheten för flerspråkighet.

Under de 45 år, som jag varit lärare, är R den bästa och mest ambitiösa elev jag har träffat. Han har under 5 terminer utvecklats till en god gitarrist både när det gäller klassik och modern musik. Samtidigt har hans svenska språk och språkförståelse ökat vid musicerande ur den svenska sångskatten.

R har under kort tid byggt upp kunskaper inom grundläggande begrepp som melodi, metrik och harmonik. Hans kreativitet och förmåga att se och förstå samband mellan detalj och helhet har hans utveckling tydligt visat. Han hämtar mycket information och musik i olika stilar från Internet. Musik och sång som han själv sedan framför.

Musiken har påverkat Rs personlighetutveckling och lärande. Att i olika sammanhang framträda som musiker har ökat självförtroendet och integrationen i samhället. Musiken är gränsöverskridande och har gett R möjlighet att samverka i musicerande oberoende av etnisk och kulturell bakgrund både i skola och samhälle.

R undervisar ungdomar i gitarr på kommunens boende för ensamkommande flyktingbarn. Hans språkkunskaper i assyriska, arabiska och persiska är en stor tillgång.

R är en god förebild för nyanlända barn och ungdomar.

R har medverkat vid ett flertal tillfällen.

- I skolans verksamhet

-Amnestymöten

-Kommunens firande av Mänskliga Rättigheter 60 år

-Julfester för modersmålslärare

-Öppethus för föräldrar och lärare i modersmål

- Konserter med eleverna på Rydbergsskolan, Rektorsenheten för flerspråkighet

Jag vill härmed varmt nominera R O till årets modersmålselev.