|
Nahid Biglari, ansvarig för Prisgruppen, välkomnade alla deltagare i
ceremonin och berättade om Tema modersmåls historia. Hon visade sedan
olika delar av hemsidan. Nahid berättade även om Prisgruppens bakgrund och
hur man valde årets modersmålspersonligheterna. |
|
|
Årets modersmålselev, Ramcin Oudishu och hans bror
Hadercin Oudishu spelade gitarr och sjöng sånger på olika språk. |
|
|
|
|
Årets modersmålspersonligheterna läste upp sina uppsatser.
De som inte kunde komma skickade ombudsmän som läste deras uppsatser. Årets modersmålselever skrev om " Modersmåls betydelse för mig", årets modersmålslärare skrev om " Viktigaste punkten i styrdokumentet ", årets modersmålsföräldrar skrev om "Föräldrarnas roll i barnens utveckling" och årets modersmålssamordnare skrev om "Modersmålslärarnas kompetensutveckling ". |
En av årets modersmålselever som inte kunde delta själv bad sin lärare
hämta priset. |
|
Marie Granlund, vice ordförande i riksdagens
utbildningsutskott pratade om vikten av modersmålsundervisning i ens
identitet och språkutveckling. Marie betonade att man kan även lära sig
svenska språket bättre om man först behärskar modersmålet. |
|
|
|
|
Nahid Biglari presenterade årets
modersmålspersonligheter och förklarade varför de skulle få priset.
Modersmålspersonligheter fick sina medaljer, diplom, blommor och pris av
Marie Granlund. |
|
|
Ramcin och Hadercin Oudishu spelade gitarr och sjöng några fler sånger på olika språk. |
|
|
|
Deltagarna tackade Nahid Biglari och Skolverket för en bra
och innehållsrik ceremoni. De menade att sådana arrangemang spelar en
viktig och positiv roll för att förstärka integrationen i samhället. |
|
|
Nahid Biglari tackade alla deltagare och avslutade ceremonin. *********************************************** |
Här är filmer som vinnarna har lagt på nätet: |
http://www.youtube.com/watch?v=8aBFf_Tt7Sk |