Emmanuel |
|
Vilka
arbeten hade du haft? Sedan fortsatte jag, från 1969 till 1973, som assistent och kurator på invandrar förvaltningen på halvtid och som hemspråklärare i grekiska på halvtid. 1973 blev jag administrativ
ansvarig för de hemspråklärare som blev fler och fler. Jag arbetade halvtid på invandrar
förvaltningen och halvtid som konsulent. Vad menar man med konsulent? Konsulent var inte rektor eller
studierektor. En konsulent var en ansvarig och erfaren ämneslärare som gav råd och vägledning till
de andra lärarna. Det var inte meningen att ha administrativa uppgifter. Då fanns det konsulent i många ämnen t.ex. konsulent i matte, i samhällskunskap o.s.v. Jag var konsulent i invandrarundervisning. Konsulent var en ämnesinriktad tjänst. Från och med 1978 bildades ett eget rektorsområde. Då blev Hans Persson rektor och jag blev studierektor. Men även då hade vi i några år framåt konsulent tjänster. Anna-Karin har varit konsulent. Bodil var också konsulent. Jag vet inte riktigt när konsulent tjänsterna avvecklades. 1980, två år senare, blev Hans Persson skolchef och då blev jag själv rektor. När invandrarrektorsområdet som bildades 1978 lades ner 1991-92, flyttade jag som rektor till Värner Rydénskolan. Invandrarrektorsområdet försvann som eget rektorsområde men jag hade samma uppgifter och även skolans arbetsuppgifter som rektor. Var det
bättre att vara rektor i en skola? Så länge man var ett eget rektorsområde blev man utpekad. Då var en del hemspråklärarkollegor i skolorna men de var inte integrerade. Några sa: ”Aha de sysslar bara med modersmålsundervisning.” Hemspråkslärare blev sen mer integrerade i skolorna. Jag tror att det blev bättre acceptans. Men sedan hade vi flera förändringar samtidigt. Jag drev själv genom att lärare som hade hela sin tjänst på en skola skulle i alla frågor tillhöra skolan. Den lokala rektorn skulle vara arbetsledare och inte jag som var invandrarrektor eftersom lärarna arbetade där, eleverna fanns där och timmarna fanns där. Det fanns ingen anledning att komma utifrån och fälla verksamheter. På det sättet ville vi lägga ansvaret på skolorna hos rektorn och de andra lärarna.
Nedläggning av det invandrarrektorsområdet var det inte ett spar program? Det var bl.a. jag och Hans Persson som diskuterade dessa förändringar. Ska du få bättre status ska du få vanliga arbetsuppgifter också. Därför försökte jag speciellt medverka till att hemspråklärare som hade studiehandledning med en elev i klassrummet även skulle hjälpa andra elever och inte bara invandrarelever. Det fanns en inställning och det finns det fortfarande att invandrarna är bra, men inte lika bra som svenskarna. Detta gäller om man är lärare, studierektor eller rektor. Det var klart att det var en utmaning även för mig eftersom jag blev den första rektorn på det sättet i en skola. De sa: ”Jaha. Hur ska det gå till nu? ” De stora besparingarna kom 1992-94, när moderaterna var i majoritet. Äntligen ville de lägga ner verksamheten. Moderaterna trodde också att genom den här kopplingen, invandrar undervisning och skola, skulle invandrarundervisningen minskas. Men själva förändringen skedde inte under Moderaternas tid utan det skedde under Socialdemokraternas tid, när Ulla Sandin var ordförande i Skolöverstyrelsen. Jag, själv, var mycket positiv till de här förändringarna och jag blev rektor på Värner Rydénskolan 1991. Beslutet fattades 1989-90. Skulle jag planera allt detta tog det något år alltså. Jag vill minnas att 1991 hade vi val och jag sa att jag ville inte flytta under valet. Krister Nilsson, som var studierektor innan, vikarierade för mig som rektor 1992 och jag själv ägnade min tid åt det att flytta hela invandrarexpeditionen till skolan och byggde upp hemspråkundervisningen där. Då hade jag både skolan och politiken. Anna-Karin var konsulent när Bodil Gustafson var studierektor. När Bodil blev rektor till Kirsebergskolan blev Anna-Karin studierektor hos mig. Senare anställde jag Burhan för att ta det administrativa arbetet som schema-läggning. Senare anställdes Hernan Concha för att förstärka verksamheten. Vad var
det syftet med modersmålsundervisning? Så kom de första tankarna på att
vi måste göra något. Barnen klarade sig inte i skolan. De kunde inte svenska och behövde hjälp. De
behövde hjälp för att lära sig svenska. Det var 1965-66 som de första förberedelseklasserna
startade. Den här viljan har alltid
funnits hos människor. Det är inte något nytt. Jag har själv haft förmånen att ingå i de centrala grupper som regeringen hade tillsatt som hemspråksreformen eller rättsreformen. Rättsreformen innebär att man får rösta i kommunala val. Som sagt fanns kunskapen om modersmålets betydelse och modersmål som en rättighet för barnen. Det här hände i Sverige först av alla länder med lagstiftningen. Det var inte bara de två grundläggande sakerna, skyldighet för kommunerna och rättighet för barnen, men också normerna, resurserna och grupperna och hur mycket pengar kommunerna skulle få från staten för att kunna driva detta. Hur
började hemspråkslärarutbildningen? Jag minns att vi var en grupp. Det var en från universitetet och en från kansliets ämbete och Lundgren satt som ordförande i den här gruppen. Vi diskuterade och började skissa arbetsuppgifterna som en modersmålslärare skulle ha och hur mycket han eller hon skulle kunna. Vi insåg att om vi skulle klara detta, då behövde vi en utbildning på 16 år. För man skulle vara ämneslärare och man skulle vara kurator och man skulle vara modersmålslärare som behärskar språken. Det gick naturligtvis inte. Det blev en kort utbildning och det var ett misstag. Eftersom bristen på hemspråkslärare var stor blev det en två årig utbildning. Med facit i hand, hade jag i dagens läge, aldrig accepterat detta. Nu vet man det att det blev lägre status på yrket eftersom man blev hemspråkslärare efter bara 2 år. För att bli förskol-lärare skulle du ha läst 2 och ett halvt år. För att bli lågstadielärare läste du tre år, mellanstadielärare 3 och ett halvt år. När var det?
De första grupperna som började med utbildningen var grekiska, turkiska och serbokroatiska här i Malmö. Men jag tror att i Stockholm hade man finska också naturligtvis. Och Sen kom andra språk i Malmö som spanska och senare kom polska också. Det som
du säger om lärarhögskolan och modersmålsundervisningen är intressant.
Du kan vara lågstadie- eller mellanstadielärare eller 1 till 7 lärare nu med svenska som tillval ämne eller matte. Det hade varit absolut det bästa. De riktigt utbildade lärarna kom från hemlandet senare. De kom inte på 50 talet eller 60 talet. Det fanns för lite underlag för utbildat folk. Därför blev det så att några anställdes men deras språk kunskaper i svenska var jätte dåliga. Då var man tvungen att välja. Ska du ha någon eller ingen alls? Samtidigt skrek de svenska lärare efter hjälp: ”Vi klarar inte.” ”Vi kan inte kommunicera med invandrarbarn.” ”Barn förstår inte oss.” o s v. Man tyckte: ”Det är bättre att ha någon som talar sämre svenska än att ha ingen hjälp alls.” Så småningom, som ni vet, blev det egentligen i stort sätt det enda intellektuella jobbet för högutbildade invandrare. Under min tid har jag haft tandläkare som jobbade som modersmålslärare. Vi har haft läkare, civilingeniorer, tekniker, kemister o.s.v. för att de hade jätte svårt att hitta och få andra jobb. Så blev de modersmålslärare. Det som vi
kom på nu och tror att det behövs är att det ska finnas tvåspråkiga kurser på lärarehögskolan.
Men nu tror jag att tåget har gått och det kommer inte tillbaka och utvecklingen som jag ser framför mig är att det inte kommer att fortsätta på det gamla sättet. Men det kommer att finnas fler former. De grupper som kommer nu och kommer till Sverige längre fram, de växer. De friskolor som finns nu kan man säga att de kommer att ha sina skolor helt och hållet. Då är vi tillbaka igen till det att det gamla hemlandets kvalifikationer kommer att väga tungt. Medan under min tid så tyckte jag precis tvärtom. Vi skulle inte ha modersmålslärare som är ett ämnes lärare d.v.s. de kan bara turkiska eller grekiska, därför att elevunderlaget är skiftande. Det ena året har du kanske 30 eller 40 elever men det andra året har du kanske bara 5 till 10 elever för att föräldrarna har flyttat från Malmö till en annan kommun. Man ska inte ha ett yrke som ständigt förändras: ”Jaha. Jag har inte några arbetsuppgifter i år. Vad ska jag göra? ” Jag tror att
om modersmålslärarna har en bra svensk utbildning och andra ämneskunskaper,
så skulle lärarna fortsätta ändå i skolan med andra uppgifter, även då barnantalet minskar. Vad
tycker du om friskolor? Sen är det klart att grupperna i
sig vill leva sitt eget liv på gott och ont. Vad ska
vi göra för ungdomar som är föda här och gått i skolan här men saknar betyg när de går ut nian? Vi går och inbillar oss att invandrarföräldrar har bättre kol på sina barn. Men det är inte så. Jag har suttit gång på gång i skolan och där har barnen bett sina föräldrar att dra åt helsicke. De har respekterat mig men inte föräldrarna. Föräldrarna säger: ”Vad ska vi göra?” ”Vad ska vi göra?” Det är klart att naturen är så att de allra flesta hittar sina vägar men det som är farligt är att den här gruppen som far illa, bara blir större och större. Jag är förvånad själv. Det var för mycket jobb och man mår inte bra av så mycket jobb. Med facit i handen kan jag till och med säga att det var fel, framför allt mot mig själv. Därför har jag haft fyra hjärtinfarkter. För en politiker har jag mycket tunga arbetsuppgifter. För inte så länge sen hade jag tre förvaltningar. De hade en heltids politiker på varje av de två. Det var två kommunalråd och den tredje var någon annanstans. Nu har jag tre. Jag är fritidspolitiker och inte heltids politiker. Man lär sig. Jag är den äldste politikern i Malmö bland den Socialdemokratiska gruppen. Man får erfarenheter. Man väljer sina medarbetare. Jag har lärt mig att delegera mycket. Du måste alltid vara välinformerad o.s.v. och det var jag i skolan också. Det är klart att jag har visa fördelar som de andra inte har. Jag visste hur skolan skulle fungera. Jag visste hur jag skulle skaffa resurser och skolan skulle organiseras. Det är naturligtvis mina politiska erfarenheter som hjälpt mig till detta. Hur kom
du till svensk politik? Hur ser
du på Europas framtid? |