Den sökande människan
och de pedagogiska teorierna
Ny kunskap visar att
lärande är väldigt individuellt. Människornas förmåga, sociala
miljö och den omgivande kulturen sätter gränser för vad som är
möjligt att tänka och göra. Människan har nästan alltid försökt
att klara av hinder och höja sin förmåga för att lösa olika
problem i livet.
När människan har
övervunnit ett hinder vill hon uppfostra och utbilda andra
generationer och på det sättet utveckla samhället.
Pedagogik är läran om
uppfostran och utbildning. Bakom varje pedagogisk lära finns en
bestämd människosyn och kunskapsuppfattning.
Varje kultur och varje tid
har haft sina speciella idéer om vad barn behöver lära sig för
att socialiseras in i den egna kulturen. Barnens hjärnor är dock
mycket komplexa som kan tänka fritt och hitta många obändiga
frågor som behöver svaras.
Om en lärare tidigare har
kunnat svara på nästan alla frågor i klassen, kan hon inte göra
det idag då många elever har tillgång till Internet.
Det stämmer när Piaget
säger att varje steg i tänkandet bygger på det föregående och
därför får man inte hoppa över något led men utvecklingen går nu
så fort att man misstänker att eleverna hoppar över många led.
Eleverna vill ha det roligt
framför dator och spelar därför de olika spel på nätet. Man
misstänker att de spelen inte utbildar barn för ett nytt
samhälle som ska vara fritt från förtryck, baserat på jämlikhet
och rättvisa som Freinet önskat.
De flesta spel som finns nu
på Internet använder Vygotskys pedagogik och gör att
barnet imiterar något i ett socialt sammanhang och i nästa steg
integreras kunskapen om det som tidigare imiterats med barnets
egen förståelse och blir till en insikt.
De flesta spel som man
använder för tillfället som läromedel på nätet eller på CD
hjälper eleverna att insamla informationer. I skolundervisningen
går man ofta från delar till helheter.
Ference Marton
är en av de främsta företrädarna för fenomenografi. Enligt honom
är lärandet inte en kumulativ process och insamlande av
information förändrar inget i tänkandet eller handlandet. Man
måste se kunskapen på det kvalitativa i lärandet än det
kvantitativa.
Eftersom varje individ
upplever och tolkar fenomenen i världen på sitt eget unika sätt,
kan man säga att det är först när något i den personliga
upplevelsen av världen förändrats sker det en verklig förståelse
och information blir till kunskap. Enligt detta synsätt på
lärande måste man gå från helheter till delar.
Nahid Biglari